Support

Webhosting: Handleiding Plesk beheer

Support

Wij helpen je verder!

Heb je problemen met het instellen van je mail client? Wil je weten hoe je een virtuele server herstart? Vraag je je af wat de beste kwaliteit is om te streamen? Grote kans dat deze vraag al eens voorbij is gekomen. Op deze pagina behandelen we de meestvoorkomende vragen en problemen. Kom je er alsnog niet uit? Neem dan gewoon contact op met onze servicedesk.

Handleiding Plesk beheer

In dit artikel behandelen we veelvoorkomende acties die je als beheerder van een Plesk server uit gaat voeren.

Als je als beheerder voor het eerst aan de slag gaat met Plesk, dan kan de onderstaande volgorde van handelingen handig zijn om gelijk vanaf de eerste domeinnaam alles direct goed in te stellen op de server.

  1. Maak Service plans aan.
  2. Maak een of meer Customers aan.
  3. Voeg Subscriptions toe.
Inlogpagina Plesk server personaliseren

Je kunt je eigen Plesk server personaliseren door deze te voorzien van je eigen logo of beeldmerk en hem een eigen titel te geven.

Om het logo en de titel aan te passen, volg je deze stappen:

  1. Log in op je Plesk Paneel met een administrator account.
  2. Klik in het linker menu op ‘Tools & Settings’
  3. Klik op ‘Plesk Branding’ onder het submenu ‘Plesk Appearance’.
  4. Haal bij ‘Title text’ het vinkje ‘Use default’ weg zodat je een eigen tekst kan invoeren als titel.
  5. Klik bij ‘Logo file’ op bladeren en zoek lokaal het logo dat je wilt gebruiken in plaats van het standaard ‘Plesk’ logo, links bovenin.
  6. Klik op ‘OK’ om de wijzigingen op te slaan.

De aanpassingen zijn daarna direct zichtbaar.
Wil je na de aanpassing toch weer liever het standaard logo of de standaard titel terug? Dan kun je bij ‘Plesk Appearance’ de optie ‘Use Default’ aanvinken en op ‘OK’ klikken. Op deze zelfde manier kun je ook het ‘Default logo’ weer aanzetten.

Legen mail queue

Wanneer je merkt dat e-mails heel erg traag binnenkomen of verstuurd worden door de Plesk server, dan kan het zijn dat de mail queue (e-mail wachtrij) vol zit. Dit kan veroorzaakt worden door misbruik van een invulformulier op een website, er veel mails gestuurd worden vanuit een gehackt e-mailaccount of door vanuit een grote mailing mails te sturen naar niet bestaande e-mail adressen. Door de wachtrij van e-mail te bekijken kan je het mogelijke probleem identificeren en eventueel direct oplossen.

Legen mail queue via Plesk

Om de e-mail wachtrij te bekijken neem je de volgende stappen:

  1. Log in op het Plesk Control Panel met je administrator account.
  2. Klik in de linker menubalk op 'Tools & Settings'.
  3. Binnen 'Tools & Settings' ga je naar het kopje 'Mail' en klik je op 'Mail Server Settings'.
  4. Om de server e-mail wachtrij te bekijken klik je op het tabblad 'Mail Queue'.

Vanuit de e-mail wachtrij kun je bekijken of er een e-mail vastzit waardoor de rest niet verzonden kan worden, of dat er wellicht een account is gehackt en duizenden e-mails probeert te versturen. Vanuit dit menu kun je specifieke e-mails uit de wachtrij verwijderen, of in één keer de hele wachtrij leeghalen.

Wanneer een account spam mails verstuurd en de wachtrij vol zit, dan kunnen er ook legitieme e-mails tussen zitten. Deze wil je niet verwijderen. Gebruik daarom de zoek functie om de spam e-mails weer te geven zodat alleen deze verwijderd worden.

Wanneer de Mail Queue heel erg vol is kan het helaas lang duren voordat de pagina is geladen. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met onze servicedesk.

Legen mail queue via SSH

Wanneer de mail queue enorm groot is, denk hierbij aan meer dan 5000 berichten, dan zal de Plesk interface langzaam of niet meer reageren. Je kunt de queue dan ook via de console bekijken en eventueel opschonen, we gaan er hierbij wel vanuit dat je een postfix mailserver draait.

Je kunt de queue bekijken via het commando 'mailq', je ziet dan ook snel genoeg of er één specifieke afzender enorm veel voorbij komt. De snelste manier om de queue te legen is via het commando 'postsuper -d ALL'. De gehele queue wordt dan geleegd.

Logrotatie beheren

In het Plesk panel kun je de Apache log bestanden, waarin je kunt zien wat er goed en fout gaat in een website, bekijken en beheren.

De logbestanden zelf en de beheeropties staan per domeinnaam onder de extra opties binnen het tabblad "Websites & Domains".

Subscription --> Domeinnaam --> Websites & Domains --> Show More --> Logs

Hier kun je de logs bekijken om eventuele fouten uit een website te kunnen achterhalen. Ook de logrotatie instellingen kunnen hier worden beheerd.

Als een website niet vaak wordt bezocht en geen grote logs heeft, dan wordt aangeraden om per dag te roteren. Stel daarbij dan bijvoorbeeld in dat van 7 dagen logs bewaard blijven.

En als een website juiste wel grote logs heeft (vanwege veel bezoek), stel dan juist de rotatie in op basis van het formaat van de log files.

Door dit goed in te stellen, kun je voorkomen dat de logfiles van een website ervoor zorgen dat de harddisk van je server onnodig volloopt.

Website zichtbaar maken op basis van een IP adres.

Soms is het wenselijk om een website in Plesk direct op basis van een IP-adres bereikbaar en zichtbaar te maken. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld een demo te laten zien van de website. Om een domeinnaam als standaard in te stellen op een IP-adres, volg je de volgende stappen:

  1. Log in op je Plesk Paneel met een administrator account.
  2. Klik in het linker menu op ‘Tools & Settings’.
  3. Klik op ‘IP Addresses’ onder het submenu ‘Tools & Resources’.
  4. Klik op het IP-adres waar de domeinnaam als standaard ingesteld moet worden.
  5. Zoek in het drop-down menu bij ‘Default site’ de gewenste domeinnaam op.
  6. Klik op ‘OK’ om de instellingen op te slaan.

Let op! Als het niet hoeft, laat dan de domeinnaam niet uniek op een IP-adres staan. Scanners en hackers controleren veel vaker IP-adressen op inhoud dan domeinnamen. Het kan dus een potentieel risico opleveren om de website uniek op IP te laten staan ivm hacks. Ook heb je kans dat je website op basis van het IP-adres wordt geïndexeerd door zoekmachines en dat zal in veel gevallen niet gewenst zijn.


Deel dit item: