Support

Support Blogs: Maak back-ups in WordPress

Support

Wij helpen je verder!

Heb je problemen met het instellen van je mail client? Wil je weten hoe je een virtuele server herstart? Vraag je je af wat de beste kwaliteit is om te streamen? Grote kans dat deze vraag al eens voorbij is gekomen. Op deze pagina behandelen we de meestvoorkomende vragen en problemen. Kom je er alsnog niet uit? Neem dan gewoon contact op met onze servicedesk.

Maak back-ups in WordPress

Het komt tegenwoordig niet zo heel vaak meer voor dat iemand een website lokaal op zijn pc maakt om die daarna via FTP te uploaden naar de server. Het voordeel van die werkwijze was dat je daarmee feitelijk een kopie naar de server schreef en je altijd een back-up had op je eigen pc.

Nu gaat dat meestal helemaal anders, namelijk met een CMS-systeem dat je naar de server uploadt, zonder content. Pas op de server vul je dat met thema’s, plug-ins, teksten, afbeeldingen en andere media. Alles online, dus je hebt geen lokale back-up. Als je website wordt gehackt, je tekst of afbeeldingen kwijtraakt of een update van je CMS niet goed gaat, dan kan alles kapotgaan. Vaak kost het dan veel inspanning, tijd en geld om de site te repareren. Het zou sneller en goedkoper zijn om een back-up terug te zetten. Maar die moet je dan wel hebben ...

Back-up maken van WordPress

Ook bij WordPress gebeurt alles online en kun je daarom een heleboel gegevens kwijtraken als er iets misgaat op je website. Maak daarom geregeld een back-up. Hoe vaak je dat doet, hangt af van hoe vaak je iets verandert op je website. Het is in ieder geval verstandig om een volledige back-up te maken voordat je een update doorvoert. Zo’n back-up bestaat over het algemeen uit twee delen: de WordPress-bestanden en de database. In de bestanden staan alle scripts en thema-informatie, in de database staan vrijwel alle instellingen, koppelingen en teksten. Maar hoe doe je dat? Dat kan op twee manieren: handmatig of met een plug-in.

Maak je een back-up handmatig of met een plug-in?

Je kunt handmatig een back-up maken van alle bestanden en de database van WordPress. Dat is handig als je incidenteel een back-up wilt maken. ‘Handmatig’ betekent ook echt dat er veel handwerk bij komt kijken. Deze manier kost dan ook veel tijd.

Als je regelmatig een back-up wilt maken, dan kun je daarom beter kiezen voor plug-ins om automatisch te back-uppen. Met deze methode stel je één keer je wensen in, waarna de back-ups automatisch worden gemaakt. In sommige plug-ins kun je heel specifiek aangeven wat je wilt, hoe je het wilt, wanneer je het wilt en waar je het wilt.

Handmatig een back-up maken

Maak je de back-up handmatig, dan moet je zelf alle bestanden downloaden en de database exporteren en downloaden.

WordPress-bestanden downloaden

  1. Start je FTP-programma. Hiervoor kun je bijvoorbeeld WinSCP (Windows), Cyberduck (Mac) of FileZilla (Windows, Linux en Mac) gebruiken.
  2. Maak verbinding met de FTP-server waarop je WordPress-website staat.
  3. Maak een map aan op je computer waarin je de back-up wilt opslaan.
  4. Kopieer via het FTP-programma alle inhoud van de map httpdocs, of een andere map waarin WordPress is geïnstalleerd, naar de map die je hebt aangemaakt op de computer.

WordPress-database downloaden

  1. Ga naar https://control.netground.nl.
  2. Vul je domeinnaam in en klik op ‘Ga verder’.
  3. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in van Plesk en klik op ‘Log in’.
  4. Klik op het tabblad ‘Websites & Domains’.
  5. Klik op ‘Databases’.
  6. Klik op de database die je wilt openen.
  7. Klik op ‘Webadmin’.
  8. Klik bovenaan op ‘Export’ of ‘Exporteren’.
  9. Klik op ‘Go’ of ‘Start’ om een snelle back-up te maken van de database. Er wordt een bestand gedownload dat je kunt opslaan op je computer als back-up.

Back-up maken via een plug-in

Maak je gebruik van een plug-in om een back-up te maken van de WordPress-website, dan verschilt het per plug-in wat er mogelijk is. Er zijn plug-ins die alleen een back-up maken van de database nadat je op een knop hebt geklikt. Andere, meer geavanceerde plug-ins, kunnen ingeplande acties uitvoeren en de hele back-up in een Dropbox-account plaatsen.

Een plug-in waar je zeker even naar kunt kijken, is BackWPup . Met deze uitgebreide plug-in kun je op een eenvoudige manier back-uppen. Omdat de plug-in veel opties heeft, is het mogelijk om vrijwel iedere denkbare back-upconstructie op te zetten.

Een eenvoudige manier om te back-uppen, is een back-up maken van alle WordPress-bestanden en database naar een map op dezelfde webhosting omgeving. We geven daarvan een voorbeeld; voel je vrij om andere instellingen te gebruiken en de back-up aan te passen aan je eigen wensen. In dit voorbeeld leggen we uit hoe je een back-up maakt van je hele WordPress-website. Die wordt iedere zondag om 03.00 uur in tweevoud geback-upt naar de map private. Het voorbeeld gaat ervan uit dat de plug-in al is geïnstalleerd.

Log in op je WordPress Dashboard en ga in het menu naar ‘BackWPup' en kies hier voor 'Add new job'. Vul vervolgens de volgende informatie in:

  • ‘Please name this job’: vul de naam van de back-upregel in.
  • ‘This job is a ...’: vink minimaal ‘Database backup’ en ‘File Backup’ aan.
  • ‘Archive name’: deze mag je laten staan. Hierin worden ook de datum en tijd van de back-up in de titel genoemd.
  • ‘Archive Format’: hier kun je het gewenste archiefformaat selecteren. Op Windows en Mac is ‘Zip’ een standaard.
  • ‘Where should your backup file be stored?’: kies hier voor ‘Backup to Folder’, omdat de back-up in private moet worden opgeslagen.
  • ‘Errors only’: als het vinkje aanstaat, wordt de back-uplog alleen verzonden als er iets misgaat. Staat het vinkje uit, dan krijg je van elke back-upactie een log.

Je back-up is nu geconfigureerd, nu moeten we hem alleen nog inplannen. Doe dit via het tabblad 'Schedule'. Je hebt hier twee opties:

  • 'WordPress cron' Het enige nadeel van deze optie is dat deze cron alleen wordt aangeroepen als er iemand op de website is.
  • 'With a Link'. Gebruik dit als je gebruikmaakt van een externe cron-service, zoals b.v. setcronjob.com

We moeten nu nog bepalen waar we de back-up op willen slaan, ga naar het tabblad 'To Folder' en vol deze waardes in:

  • ‘Folder to store backups in’: in de mapnaam staat de tekst ‘/httpdocs/’. Vervang dit door ‘/private/’.
  • ‘File Deletion’: omdat de ruimte beperkt kan zijn, kun je deze op ‘2’ zetten. Er zullen dan twee back-ups bewaard blijven.

Klik op ‘Save changes’ en in het linkermenu op ‘Jobs’ en voer de net aangemaakte back-upregel uit om een eerste back-up te maken.

Waar moet je op te letten als je een back-up maakt

Iedere website is anders en ieders wensen zijn anders. Het back-upplan dat voor de ene website perfect is, is te omvangrijk of juist niet toereikend voor de andere website. Zoek dus het juiste back-upplan voor je eigen website. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten als je een back-upplan maakt:

  1. Schijfruimte heeft limieten. Kijk dus goed hoeveel ruimte de back-up van je website inneemt en zorg dat je nooit te veel schijfruimte gebruikt.
  2. Bedenk goed waar je de back-up neerzet. Wil je de back-up op dezelfde hostingomgeving hebben als de website, of wil je deze misschien opslaan in een cloud-dienst, zoals Dropbox?
  3. Bedenk goed hoe vaak je een back-up maakt. Bedenk hoe vaak er iets wordt aangepast in de bestanden van je website en hoe vaak er content op je website wordt aangepast. Van de bestanden hoef je over het algemeen minder vaak een back-up te maken.
  4. Stel ook vast hoe lang de back-up’s bewaard moeten blijven, of hoeveel back-ups er bewaard moeten blijven voordat je de eerste verwijdert.

Deel dit item: