Support

Support Blogs: Last van backscatter?

Support

Wij helpen je verder!

Heb je problemen met het instellen van je mail client? Wil je weten hoe je een virtuele server herstart? Vraag je je af wat de beste kwaliteit is om te streamen? Grote kans dat deze vraag al eens voorbij is gekomen. Op deze pagina behandelen we de meestvoorkomende vragen en problemen. Kom je er alsnog niet uit? Neem dan gewoon contact op met onze servicedesk.

Last van backscatter?

Backscatter is een (bounce) email bericht wat je ontvangt waaruit het net lijkt alsof jij een spam of reclame e-mail hebt verzonden. Deze berichten bevatten vaak de meldingen dat een bericht niet afgeleverd kon worden om een bepaalde reden, soms met als onderwerp:

Mail delivery failed: returning message to sender

Dit betekent alleen niet dat jij die specifieke spam of reclame e-mail ook daadwerkelijk zelf verzonden hebt. Iemand verstuurd deze echter wel maar vervalst hierbij de afzender (het FROM/VAN veld) en zet hier jouw e-mail adres of een alias van jouw domeinnaam in (op dit moment zien we veel wordpress@jouwdomeinnaam.nl als misbruikt e-mail afzender adres).

Alleen niet alle berichten kunnen worden afgeleverd en de melding daarvan zal dan wel naar jouw e-mailadres wordpress@jouwdomeinnaam.nl worden teruggestuurd (aangezien jij de afzender lijkt te zijn). Dit zijn MDR (Mail Delivery Report) berichten die je dan ontvangt als reactie op het originele spam of reclame bericht.

Verschillende soorten van backscatter

Er zijn verschillende soorten berichten die je kunt ontvangen. De inhoud van deze berichten loopt uiteen van berichten die niet konden worden afgeleverd tot virusmeldingen van scanners. Hieronder een aantal voorbeelden van berichten die je kunt ontvangen:

  1. Out of Office replies
  2. Bounce berichten; berichten konden niet worden afgeleverd bij de ontvanger
  3. Meldingen van Anti-spam / virus filters dat een bericht een virus zou bevatten
  4. Meldingen waarbij aangegeven wordt dat je je dient aan te melden voor een mailinglijst (waar je je niet voor hebt opgegeven)

Wat kan ik eraan doen

Gebruik in geen geval een auto-reply of iets van die aard. Je bevestigd op deze wijze dat het email adres geldig is zodat spammers weten dat het in gebruik is. Je zal alleen maar meer spam ontvangen waardoor de overlast alleen maar groter word. Een goede oplossing om dit te filteren is je catch-all uitzetten voor je email adres. Zo ontvang je alleen berichten gericht aan het email adres wat jij hebt aangemaakt. Eventuele aliassen kun je aanmaken voor bijvoorbeeld info@ en administratie@ zodat je nog steeds je berichten blijft ontvangen voor deze email adressen. Je zet hiermee een soort filter op de inkomende berichten zodat niet alles voor @jouwdomeinnaam.nl afgeleverd zal worden op je eigen email adres.

De laatste tijd ontvangen wij steeds meer meldingen van klanten over backscatter. Mocht je twijfelen aan deze berichten na het lezen van deze blog en wil je dat wij dit voor je controleren, neem dan gerust contact op met onze support afdeling. Zij kunnen je verder helpen en eventueel maatregelen treffen.


Deel dit item: